Behandlar unge med VR-terapi

Den 20. juni hadde Bergensavisen eit oppslag om Haukeland som skal ta i bruk VR-teknologi i behandlinga av unge innan psykisk helsevern. I artikkelen kan du lese meir om korleis Helse Vest IKT bruker VR-teknologi i pasientbehandlinga.

Publisert 27.06.2019
Sist oppdatert 31.05.2021
En person som har på seg et virtual reality-headset

Artikkelen kan lesast på BA sine sider, eller i sin heilheit under her.

– Det er flere scenarioer, enten hvordan man kan starte en samtale med en fremmed, snakke til en gruppe eller gå på date. Alle disse situasjonene, er noe flere av pasientene våre har sagt er ubehagelige, forteller Guri Holgersen, behandler ved klinikk psykisk helsevern for barn og unge på Haukeland.

Virtual reality (VR) brukes i dataspill og i opplæring av fagpersoner. Nå skal Haukeland sykehus ta det inn i behandlingen av unge psykosepasienter.

En person som holder en pistol

Frå BA sitt oppslag den 20. juni.

Stor tro på prosjektet

Den VR-assisterte behandlingsmetoden bygger på prinsippene i kognitiv terapi, hvor målet er å styrke pasienters ferdigheter. Ved hjelp av en kunstig virkelighet, som VR faktisk er, så kan pasientene øve seg på å mestre sosiale situasjoner.

– Det er gjort mange studier på dette, og det viser seg å fungere på voksne. Derfor er vi sikre på at det også vil hjelpe ungdom, sier Holgersen, som legger til at det på sikt vil kunne gi høyere samfunnsdeltakelse.

Behandleren forklarer at ungdom med psykose kan unngå eller misforstå sosiale situasjoner, og at dette ofte resulterer i at de ikke har tro på at de kan mestre sosiale situasjoner.

I den VR-assisterte behandlingen, vil behandlere følge treningen på en datamaskin.

– Det vil si at vi kan observere hvor det kanskje går galt, og så kan vi snakke om det i etterkant og finne ut av hva det er som gjør at det skaper ubehag, sier Holgersen.

Utvikles lokalt

Teknologien utvikles av Helse Vest IKT. De har også hatt bachelorstudenter fra Høgskolen på Vestlandet med for å utvikle en av sekvensene.

– Vi håper at dette kan brukes av flere, og at vi kan skape en plattform hvor vi kan dele dette med hverandre, sier Håkon Garfors, innovatør ved Helse Vest IKT.

Arbeidet med å utvikle dette startet i 2018, og skal etter planen ferdigstilles og prøves ut i behandling til høsten.

Et typisk behandlingsløp vil bli lagt opp med orienteringssamtaler, før man starter med den VR-assisterte terapien.

– Vi har allerede snakket med noen av pasientene om dette, og de gleder seg til å prøve denne behandlingen. Det er positivt å høre at de også har troen på at dette kan fungere, smiler Holgersen.

Vil du lære meir om korleis VR-teknologien kan brukast i behandlinga av pasientar? Vi har samla ei rekkje apper som kan lastast ned i VR-lab'en vår. Klikk her for å ta ein titt.

VR er en datateknologi som lar brukeren påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø, som ofte etterligner en virkelighet.

Dette omfattes ofte av både syns- og lydinntrykk og gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted.

Teknologien har lenge vært brukt til å gi opplæring som ellers ville ha vært dyr og risikofylt, for eksempel fly- og båtsimulatorer.