Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Opplæring, innføring og brukerstøtte

Innføring av nye systemer krever god opplæring. I utprøvingen har lokale koordinatorer arrangert opplæring, hvor leverandørene fått ansvar for selve innholdet i dette. Det har i hovedsak blitt gjennomført 30-minutters opplæring via Teams, fordelt på superbrukere og brukere. Opplæringen har blitt tatt opp, og delt i felles teams-kanal for hver enkelt leverandør. Hver leverandør har gjennomført i snitt 2 superbrukeropplæringer og 3 brukeropplæringer per pulje. 

Brukerstøtte for utprøvingen har i hovedsak foregått via Teams. Leverandørene er invitert inn i en teams kanal hvor også superbrukere har tilgang, slik at de kan kommunisere direkte. Brukerstøtte for andre enn superbrukere er gjennomført i egen kanal hvor leverandørene ikke har tilgang. Her har lokale koordinatorer, systemforvaltere og superbrukere brakt spørsmål videre til leverandørene. 

Ved bred innføring vil antagelig ikke denne løsningen fungere, da antall henvendelser raskt kan overstige kapasiteten for leverandør og prosjekt. Brukere har i tillegg hatt mulighet til å benytte leverandørenes egne brukerstøttefunksjoner, som epost, telefon og chat. 

Noen leverandører har også hatt fysisk tilstedeværelse i form av stands i oppstartperioden. Det er viktig å presisere at dette har vært et tilbud der brukere kan kontakte leverandørene for hjelp og spørsmål, og ikke et målrettet initiativ om opplæring og innsalg av løsningene.  

Større leverandørinvolvering i generell innføring kan være fordelaktig, inkludert workshops, stand, deltakelse på avdelingsmøter, osv. 

Prosjektet trenger å gjøre flere undersøkelser før vi kan dele informasjon om dette temaet.

Sist oppdatert 10.11.2025