Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Arbeidsflyt

Prosjektet antok at det hovedsakelig var i polikliniske arbeidsprosesser verktøyene ville ha størst verdi, da dette er arbeidsflyten som mest tilsvarer den for fastlegene, som TTS-løsningene allerede er etablert i. Dette har også reflektert rekruttering av fagmiljøer til utprøvingen.  

Det viser ser at løsningene også med stor fordel kan brukes i flere arbeidsprosesser, og det er ønskelig at løsningene skal støtte opp om disse. 

Eksempler på andre arbeidsprosesser vi ønsker at løsningene skal støtte opp under er:

  • Behandler i akuttmottak 
  • Pasientbesøk på sengepost 
  • Møter/dialog uten pasient – Samarbeidsmøter, tavlemøter, MDT, previsitt, konferering 
  • Operasjoner og mindre prosedyrer 
  • Ambulant virksomhet

Her er noen funksjoner/aspekter av Tale til sammendrag løsninger vi ser vil kunne hjelpe med å oppfylle behovene. 

Telefon og videokonsultasjoner 

En del konsultasjoner gjennomføres via video eller telefon. TTS-løsningen bør derfor kunne ta opptak av f.eks. systemlyd for å sikre bruk i slike omstendigheter. Bruk av høyttaler i konsultasjoner for så å fange opp lyden via mikrofon er ikke ønskelig. 

Helse Vest bruker videotjenester fra NHN: Videotjenester - Norsk helsenett 

Rask tilgang/oppstart 

Maks 1–2 trykk fra aktivering av løsningen til opptak startes. Må støtte umiddelbar lydfangst etter aktivering uten ventetid. I slik tilnærming vil det da ikke være et krav at man har knyttet pasienten til en konkret pasient i EPJ først. 

Dette er kritisk i travle settinger der øyeblikkelig dokumentasjon trengs (f.eks. akuttmottak). Knytning til pasient i EPJ kan gjøres i etterkant. 

Rask og enkel veksling mellom pasienter/konsultasjoner 

Løsningen må kunne håndtere/lagre flere sesjoner av samtaler, og det bør så være mulig å raskt kunne bytte mellom disse for fortsettelse/ferdigstillelse. Tydelig markering av aktiv pasient for å unngå feilopptak. 

Sikrer mulighet for opptak i alle settinger, at ingen informasjon går tapt, hindrer forsinkelser mellom pasienter og reduserer risiko for feiltilknytning. 

Mulighet til å korrigere pasienttilknytning 

Å kunne flytte/omregistrere et opptak til korrekt pasient dersom feil ble gjort ved start. Gjelder før registrering i EPJ. 

Pasientuavhengig opptak  

Mulighet til å starte opptak uten aktiv pasientprofil, og senere knytte opptaket til riktig pasient i EPJ. Egnet for tverrfaglige møter, telefonsamtaler, og situasjoner uten pasientjournal åpen. 

Dette er kritisk i travle settinger der øyeblikkelig dokumentasjon trengs (f.eks. akuttmottak) - og i situasjoner der man mangler pasient ID. 

Fortsette opptak  

Mulighet til å gjenoppta opptak på samme pasient flere ganger i løpet av dagen, uten å generere nytt notat. På denne måten kan man ha flere ulike samtaler med inneliggende pasient som kan føres som ett journalnotat. 

Reflekterer reell klinisk hverdag – flere kontakter utover dagen for inneliggende og poliklinisk pasienter.  

Støtte for både korte og lange opptak 

Systemet må håndtere korte og lange samtaler uten informasjonsavkorting. Automatisk tilpasning av prosessering og oppsummeringslengde etter opptakets varighet eller behandlers/malens innstillinger. 

Viktig grunnet svært varierende kontaktlengder på f.eks. sengepost, visitt og lange samtaler (2-4 timer hvor selve transkripsjonen kan være over 20 A4 sider), samt kompliserte pasienter med flere aspekter. 

Oversikt over åpne konsultasjoner 

Listevisning eller merking av “uferdige” opptak for enkel gjenopptakelse. Mulighet til å fortsette på eksisterende opptak via én handling.  

Gir oversikt og minimerer risiko for at notater blir glemt eller ikke ferdigstilt.

Pause- og fortsett-funksjon for opptak 

Manuell eller automatisk pause ved bytte av pasient/app, med trygg gjenopptakelse. 

Kritisk for å unngå tap av informasjon. 

Sist oppdatert 10.11.2025