Her er noen funksjoner/aspekter av Tale til sammendrag løsninger vi ser vil kunne hjelpe med å oppfylle behovene.
Telefon og videokonsultasjoner
En del konsultasjoner gjennomføres via video eller telefon. TTS-løsningen bør derfor kunne ta opptak av f.eks. systemlyd for å sikre bruk i slike omstendigheter. Bruk av høyttaler i konsultasjoner for så å fange opp lyden via mikrofon er ikke ønskelig.
Helse Vest bruker videotjenester fra NHN: Videotjenester - Norsk helsenett
Rask tilgang/oppstart
Maks 1–2 trykk fra aktivering av løsningen til opptak startes. Må støtte umiddelbar lydfangst etter aktivering uten ventetid. I slik tilnærming vil det da ikke være et krav at man har knyttet pasienten til en konkret pasient i EPJ først.
Dette er kritisk i travle settinger der øyeblikkelig dokumentasjon trengs (f.eks. akuttmottak). Knytning til pasient i EPJ kan gjøres i etterkant.
Rask og enkel veksling mellom pasienter/konsultasjoner
Løsningen må kunne håndtere/lagre flere sesjoner av samtaler, og det bør så være mulig å raskt kunne bytte mellom disse for fortsettelse/ferdigstillelse. Tydelig markering av aktiv pasient for å unngå feilopptak.
Sikrer mulighet for opptak i alle settinger, at ingen informasjon går tapt, hindrer forsinkelser mellom pasienter og reduserer risiko for feiltilknytning.
Mulighet til å korrigere pasienttilknytning
Å kunne flytte/omregistrere et opptak til korrekt pasient dersom feil ble gjort ved start. Gjelder før registrering i EPJ.
Pasientuavhengig opptak
Mulighet til å starte opptak uten aktiv pasientprofil, og senere knytte opptaket til riktig pasient i EPJ. Egnet for tverrfaglige møter, telefonsamtaler, og situasjoner uten pasientjournal åpen.
Dette er kritisk i travle settinger der øyeblikkelig dokumentasjon trengs (f.eks. akuttmottak) - og i situasjoner der man mangler pasient ID.
Fortsette opptak
Mulighet til å gjenoppta opptak på samme pasient flere ganger i løpet av dagen, uten å generere nytt notat. På denne måten kan man ha flere ulike samtaler med inneliggende pasient som kan føres som ett journalnotat.
Reflekterer reell klinisk hverdag – flere kontakter utover dagen for inneliggende og poliklinisk pasienter.
Støtte for både korte og lange opptak
Systemet må håndtere korte og lange samtaler uten informasjonsavkorting. Automatisk tilpasning av prosessering og oppsummeringslengde etter opptakets varighet eller behandlers/malens innstillinger.
Viktig grunnet svært varierende kontaktlengder på f.eks. sengepost, visitt og lange samtaler (2-4 timer hvor selve transkripsjonen kan være over 20 A4 sider), samt kompliserte pasienter med flere aspekter.
Oversikt over åpne konsultasjoner
Listevisning eller merking av “uferdige” opptak for enkel gjenopptakelse. Mulighet til å fortsette på eksisterende opptak via én handling.
Gir oversikt og minimerer risiko for at notater blir glemt eller ikke ferdigstilt.
Pause- og fortsett-funksjon for opptak
Manuell eller automatisk pause ved bytte av pasient/app, med trygg gjenopptakelse.
Kritisk for å unngå tap av informasjon.